Bilet po 4 złote i ważny 60 minut

92
22.09.2022
Bilet po 4 złote i ważny 60 minut
(fot. Anna Dembińska, archiwum portEl.pl)
Rada Miejska w Elblągu przegłosowała dzisiaj (22 września) podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej. Ostatecznie bilet normalny będzie kosztował 4 zł (dzisiaj 3,20 zł) i będzie ważny 60 minut od skasowania. Zmiany wejdą w życie 1 grudnia.

Przeciw wprowadzeniu podwyżek głosowali radni PiS, „za” byli pozostali. Klub PiS przed dyskusją na temat podwyżek zaproponował, by nie głosować podwyżek cen biletów, a w zamian wprowadzić wyższe niż proponował prezydent podwyżki opłat w strefie płatnego parkowania, którą również administruje Zarząd Komunikacji Miejskiej.

- Rozumiemy argumenty, jakie przedstawił pan prezydent w projektach uchwał, ale wydaje nam się, że od lat dążymy do tego, aby mobilizować mieszkańców, by przesiadali się z komunikacji samochodowej na zbiorową, miejską. Naszym zdaniem należy doprowadzić do sytuacji, aby podnosić opłaty w strefie płatnego parkowania, a nie podnosić cen biletów w komunikacji, bo wówczas komunikacja miejska będzie bardziej atrakcyjna dla mieszkańców – mówił w imieniu klubu radnych PiS radny Rafał Traks.

- Jest wiele krytycznych uwag odnośnie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Szczególnie osób starszych czy chorych, które muszą korzystać z przesiadek. Trzeba najpierw poprawić rozkład jazdy, a dopiero potem myśleć o podwyżkach - wtórował przewodniczący klubu radnych PiS Marek Pruszak.

- Każdy z nas wie doskonale, co się dzieje wokoło. Energia elektryczna wzrosła sześciokrotnie, paliwo o 60 procent. Wzrost kosztów komunikacji wyniesie 100 procent, a podwyżka cen biletów pokryje tylko 30 procent. Mamy konkretne wyliczenia, nie są one z sufitu. Prosiłbym, by nie zgłaszać wniosków, które są populistyczne – mówił do radnych PiS prezydent Witold Wróblewski.

Rada Miejska odrzuciła wniosek PiS. Irena Sokołowska z klubu Koalicji Obywatelskiej przypomniała, że zarówno jej klub jak i klub prezydencki na kilka dni przed sesją zgłosiły wnioski o zmiany w projekcie uchwały. Chodziło o wydłużenie czasu obowiązywania tzw. biletu przesiadkowego z 45 do 60 minut i zmniejszenie skali podwyżek. Bilet normalny miałby kosztować 4 zł (zamiast proponowanych 4,20 zł). Obie propozycje prezydent uwzględnił w autopoprawkach do projektu uchwały.

- Nikogo nie trzeba przekonywać, że komunikacja miejska była, jest i będzie deficytowa, że trzeba do niej dopłacać. Dyskutujmy o tym, ile jesteśmy w stanie do niej dopłacić. Jeśli nie dopłacimy, będziemy musieli zmniejszać liczbę wozokilometrów. W 2021 roku tę liczbę zmniejszyliśmy. Dlaczego? Bo dopłata do komunikacji byłaby o 10 mln większa, tego byśmy w budżecie nie wytrzymali – mówił prezydent przed głosowaniem. - Jeśli popatrzymy na miasta podobnej wielkości, to pod względem cen biletów już biorąc pod uwagę proponowane podwyżki, to jesteśmy na 16. miejscu od końca na 44 miasta. Nikt z nas nie jest zadowolony, ale niestety musimy z bólem przedstawić taką propozycję, że trzeba podwyższyć ceny biletów, co i tak nie załatwia sprawy, bo nie wiemy do końca, jak zachowają się nośniki energii do końca roku. Czy nie będziemy musieli ograniczyć liczby kursów – dodał prezydent.

- Podwyżki uderzają w najuboższych mieszkańców, osoby starsze, młodzież uczącą się. Dzisiaj jest Europejski Dzień bez Samochodu, Elbląg jakby zapomniał o tej akcji. Elbląg powinien iść w kierunku, by transport był bezpłatny, a parkowanie na tyle drogie, by każdy się zastanowił, czy opłaca mu się brać samochód, tworzyć korki i produkować spaliny – mówiła tuż przed głosowaniem radna PiS Elżbieta Banasiewicz.

- Osoby starsze jeżdżą w Elblągu za darmo, młodzież ma ulgi. Nie rezygnujemy z tego. Mamy wiele ulg, które wprowadził samorząd, a które nie były obowiązkowe do wprowadzenia – argumentował wiceprezydent Janusz Nowak.

W głosowaniu za podwyżkami, zgodnie z autopoprawką prezydenta, opowiedziało się 16 radnych, przeciw było ośmioro radnych PiS. Podwyżki cen biletów wejdą w życie 1 grudnia.

RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Wbijcie sobie w te puste łby jak będzie ludzka komunikacja tramwaj i autobus to podwyzka będzie zasadna a tak to won.
(2022.09.22)

info

72  
  10
Dobrze ze tym razem wiemy komu dziękować! Dobrze usytuowanym pełowcom ! Pis byl przeciwny!
(2022.09.22)
Mam nadzieję, ze jesteście dumni ze swoich wyborów! To tez wasza wina!
(2022.09.22)

info

48  
  16
dlaczego starzy jezdzą za darmo?!oni mają ZCZEGO PŁACIC.
MŁODYM DAĆ (2022.09.22)
Zdziwiony? PiS jest w mniejszości i mają wywalone czy podniosą ceny czy nie, za nic nie odpowiadają a podwyżka cen to wina centralnego PiSu i Kaczyńskiego zresztą inflacja polityka PiSu Glapińskiego jest im na ręke.
(2022.09.22)
Czy tam są bezmózgi? W Elblażkowie 60 minut jazdy? Gdzie pytam się? Powinny być krotkodystansowe dojazdy również, bo to male i proste miasteczko! Zaplacisz 4 zeta za 2,3 przystanki w ciągu 15 minut dojedziesz! A reszta to nasza strata pieniędzy i niewykorzystanego czasu ! Totalna porażka Totalnej Opozycji!
(2022.09.22)

info

73  
  22
a co z ulgą którzy mieli właściciele aut? Aby zamiast w samochód wsiąść z biletem ulgowym do komunikacji miejskiej?
pasazer (2022.09.22)
Pis był przeciwny, bo rozwalili komunikację to teraz się biorą za kierowców benzyna w górę, mandaty horrendalne, strefa płatnego parkowania w górę - nie wspominając o OC, olejach częściach etc. masz rację super partia
(2022.09.22)
Należy zminimalizować opłaty w strefie płatnego parkowania, budować nowe parkingi (bezpłatne na ile to możliwe), obwodnicę i drogi wraz ze sciezkami rowerowymi oraz wprowadzić zielona fale. Krótko mówiąc + Wróblewski spisał już transport zbiorowy w mieście na straty i należy wspierać wszelki transport indywidualny w mieście.
Upadły Harley (2022.09.22)

info

20  
  16
4 zł w tym miasteczku to jakaś kpina, coraz mniej ludzi będzie jeździć, czy to się opłaca?
(2022.09.22)