Alstom na oceanach

19
15.01.2004
Swoją pierwszą podróż odbywa największy na świecie statek wycieczkowy "Queen Mary 2". Części do napędu statku dostarczyła elbląska spółka Alstom Power.
Zamówienie to rezultat współpracy Alstomu ze szwedzką firmą Rolls-Royce. Wartość podpisanego w listopadzie 2001 roku kontraktu wynosi ponad pięć milionów zł. Działający w Elblągu Zakład Metalurgiczny rozpoczął wytwarzanie tzw. elementów pędników azymutalnych wykorzystanych w napędzie statku. Dla zakładu było to spore wyzwanie, gdyż łączna waga elementów dostarczonych do "Queen Mary 2" przez Alstom to 413 ton. Ostatnie odlewy zostały dostarczone przez Alstom w kwietniu ubiegłego roku. "Queen Mary 2" wyruszyła w swój pierwszy rejs 12 stycznia.
OP

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Czy pędniki azymutalne to popularna ,,grucha'' na dziobie statku? Media doniosły że właśnie ta część była zrobiona w Elblągu.
Ciekawski (2004.01.15)

info

0  
  0
Żeby jeszcze tylko ALSTOM się tak silnie nie restrukturyzował poprzez nagminne zwalnianie ludzi. Wszak widać jak koncern powoli przypomina Tytanica.
Celine Dion (2004.01.15)

info

0  
  0
Słuszna powyższa uwaga. Alstom zwalnia ludzi z ponad 30 letnim stażem, którym nie przysługuje jeszcze żadna tzw. pomostówka. A swego czasu pan minister Goryszewski na całą Polskę głosił, że elbląski Zamech to wzorcowa prywatyzacja. Żal gardło ściska. Ale za to kolejni menedżerowie tej firmy rosną na wielkich Polaków.
Elblążanin (2004.01.15)

info

0  
  0
PĘDNIKI AZYMUTALNE- to część napędu jak juz napisała redakcja. a grucha znajdująca się na dziobie statku to coś w rodzaju tarana (służy m. in. do kruszenia lodu). media istotnie pisały o polskim akcencie (gazeta wyborcza) ale nic nie wspominały o elblągu i o pednikach tylko o "gruszczce" z stoczni gdanskiej. no cóż widocznie elbląg nie moze się zaprezentować z tej dobrej strony na łamach prasy krajowej.
maRio (2004.01.15)

info

0  
  0
Do ciekawskiego: Niw eim chłopie jakie ty media czytasz,ale te,które ja czytam podały, że grucha robiona była w niewielkiej prywatnej stoczni w Gdyni.
grucha (2004.01.15)

info

0  
  0
dzięki za odpowiedź.
Ciekawski (2004.01.15)

info

0  
  0
Gratuluję całej załodze, brawo, świetnie że w Elblągu można wytworzyć coś, co jest zbywalne na rynkach światowych. Życze kolejnych kontraktów.
zenek (2004.01.16)

info

0  
  0
Pędniki (azymutalne), to poprostu śruby okrętowe, a grucha nie służy do kruszenia lodu tylko do zmniejszenia oporu falowego kadłuba (lodołamacze gruchy nie mają)
okrętowiec (2004.01.16)

info

0  
  0
No cóż, a Alstom nie odpływa z Elblaga ?
rym (2004.01.19)

info

0  
  0
Panie "okrętowiec" jest pan w technologii napędu statków trochę opuźniony, otóż pędnik azymutalny jest to ruchomy (srkętny) korpus silnika elektrycznego na wale którego osadzona jest śruba napędowa.
Franek (2004.01.19)

info

0  
  0