Przekopiemy się na Bałtyk przez Mierzeję Wiślaną?

38
08.08.2006
Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji. Kanał przyczyni się też do rozwoju regionu - mówi minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki. Rząd już umieścił tę inwestycję na liście strategicznych projektów. Kanał ma być gotowy w 2010 roku - pisze Maciej Sandecki w dzisiejszej „Gazecie Wyborczej”.
O przekop mierzei zabiegały władze województwa warmińsko-mazurskiego oraz Elbląga. Poparł ich minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR) i kanał wpisano do rządowego programu "infrastruktura i środowisko" zaakceptowanego już przez radę ministrów. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar strategiczny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt budowy kanału to 60 mln euro. Inwestycja ma podtekst polityczny. Jedyna droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Rosjanie w maju wstrzymali ruch na Zalewie. Utrzymują, że umowa, na podstawie której polskie statki mogły korzystać z ich wód terytorialnych w rejonie Kaliningradu, jest już nieważna. To dlatego, że podpisywali ją jeszcze za Stalina w 1946 r. z bratnim krajem socjalistycznym. Teraz Polska jest w UE i braterstwo nie wchodzi w grę. Budowa ma ruszyć w 2008 r. Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby w najwęższym miejscu mierzei we wsi Skowronki położonej między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano 25-metrową śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. Więcej w „Gazecie Wyborczej”
oprac. PD

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
pomysl ten zauwazylem juz na reprintach pruskich map z okresu przed wojennego, nazywal sie gdanski tor wodny czy podobnie, przekop na mierzeji mial byc przed Probernau czyli dzisiejszym Przebrnem
matt325 (2006.08.08)

info

0  
  0
Urzędnicy nie słyszeli o awanturze dookoła mostu na Szkarpawie. Śluza musi mieć co najmniej 100 metrów!!! Inaczej będzie zamknięciem, a nie otwarciem Zalewu.
entuzjasta (2006.08.08)

info

0  
  0
I bardzo dobrze, że pani senator Gelert zaczeła w tym kierunku działać. Jakoś nie dostrzegłem, aby władze Elbląga robiły coś więcej, niż gadanie o przekopie
sniper (2006.08.08)

info

0  
  0
Pani senator nie wpisała przekopu Mierzei Wiślanej do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to dokument Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, który zatwierdził rząd 1 sierpnia 2006. Żadna w tym jej zasługa. Stosowne decyzje podjęto przed piątkową akcją. Tutaj nie wystarczy popływać sobie stateczkiem i zebrać parę podpisów, żeby zmienić sytuację. Przekop to sprawa ważna dla całego regionu, a nie temat na kampanię wyborczą do promowania własnej osoby...
Francuz (2006.08.08)

info

0  
  0
Wszystko OK!!! Ale 25 metrów to chyba za mało? Przecież nie przepłynie wtedy prawie żadna jednostka. Mam nadzieję, że Polska nie zrobi znowu żadnego bubla...
BOSSMAN (2006.08.08)

info

0  
  0
Czyli co panowie? Mamy kanal->rozwoj portu,turystyki->miejsca pracy->wiecej kasy dla naszego miasta i regionu? Moge sie juz isc upic?
zadowolony (2006.08.08)

info

0  
  0
Sprawę przekopu Słonina obgadał z Wiecheckim 24 czerwca w Elblągu na Centralnych Dniach Morza.
poinformowany (2006.08.08)

info

0  
  0
Z toastami za wcześnie, chyba że po małym...
.... (2006.08.08)

info

0  
  0
Wyraznie jest napisane - zbuduja do 2010"!! Ja zaczynam pic!
(2006.08.08)

info

0  
  0
25 metrow szerokosci. Jesli nie bedzie to kuriozum ustawione pod katem to takiej szerokosci statki nie sa juz male. Ja bym martwil sie raczej o zanurzenie 5m.
(2006.08.08)

info

0  
  0