Rosną statystyki przekopu

76
05.08.2024
Rosną statystyki przekopu
(fot. Anna Dembińska, archiwum portEl.pl)
To drugi pełen sezon, od kiedy można przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i odwrotnie. Jaki są dotychczasowe statystyki słynnego przekopu? Ile jednostek nim przepłynęło? Poprosiliśmy o dane Urząd Morski w Gdyni.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną, a w zasadzie port Nowy Świat ze śluzą, otwarto uroczyście 17 września 2022 roku. Dzień później można już było przeprawiać się z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i odwrotnie, o czym wielokrotnie pisaliśmy. Cała droga wodna z Bałtyku do Elbląga jednak jeszcze nie jest gotowa. Według najnowszych przewidywań może się to stać nawet w 2026 roku, bo nadal nie wiadomo, kiedy ruszy pogłębienie ostatniego około 900-metrowego odcinka do portu w Elblągu. Dlatego obecnie niegotowym jeszcze do końca torem przepływają głównie mniejsze jednostki turystyczne. O czym świadczą statystyki, jakie otrzymaliśmy od Urzędu Morskiego w Gdyni.

W 2022 roku (czyli od września do grudnia) przez przekop dokonano 467 śluzowań, w 2023 roku było ich 1589, a do 31 lipca 2024 roku - 996 (w 2023 roku o tej porze było 841). W sumie od początku funkcjonowania przekopu naliczono 3052 śluzowań. Urząd Morski w Gdyni, prowadząc statystyki, dzieli śluzowania na rekreacyjne, rybackie, państwowe, komercyjne (z ładunkiem i bez). Szczegóły poniżej w tabelach.

 

 

 

 

 

Komercyjne (towarowe)

 

 

SUMA 2022

Rekreacyjne

Rybackie

Państwowe

Komercyjne bez ładunku

Komercyjne z ładunkiem

Suma

467

371

3

27

39

27

467

SUMA WRZESIEŃ

220

1

9

5

1

236

 

SUMA PAŹDZIERNIK

140

1

10

10

9

170

 

SUMA LISTOPAD

11

1

7

19

5

43

 

SUMA GRUDZIEŃ

0

0

1

5

12

18

 

 

 

 

 

 

 

SUMA 2023

1082

18

151

277

61

1589

2056

SUMA STYCZEŃ

2

0

3

31

0

36

 

SUMA LUTY

0

0

8

28

2

38

 

SUMA MARZEC

0

2

11

26

4

43

 

SUMA KWIECIEŃ

34

0

21

27

6

88

 

SUMA MAJ

96

1

15

38

9

159

 

SUMA CZERWIEC

153

8

4

30

5

200

 

SUMA LIPIEC

245

1

20

5

6

277

 

SUMA SIERPIEŃ

291

3

26

22

0

342

 

SUMA WRZESIEŃ

229

2

27

37

3

298

 

SUMA PAŹDZIERNIK

30

1

13

9

3

56

 

SUMA LISTOPAD

2

0

3

8

10

23

 

SUMA GRUDZIEŃ

0

0

0

16

13

29

 

 

 

SUMA 2024

732

24

89

131

20

996

3052

SUMA STYCZEŃ

0

0

0

5

1

6

 

SUMA LUTY

0

0

2

12

10

24

 

SUMA MARZEC

8

2

1

31

3

45

 

SUMA KWIECIEŃ

20

4

7

22

0

53

 

SUMA MAJ

155

12

14

10

2

193

 

SUMA CZERWIEC

212

4

37

30

3

286

 

SUMA LIPIEC

337

2

28

21

1

389

 

 

Co ciekawe, zwiększa się liczba jednostek obcych bander, które przepływają przez śluzę przekopu. W latach 2022-223 był ich 35. W tym roku dotychczas już 55. Najchętniej robią to Niemcy (14 w latach 2022 i 2023, 22 do 31 lipca 2024 roku), Szwedzi (odpowiednio 8 i 6), Norwegowie (4 i 7), Holendrzy (2 i 8), Finowie (0 i 9). Przekop odwiedzały też jednostki z USA (2 w latach 2022-2023), Francji (3 w latach 2022-2023, 1 do 31 lipca 2024 r.), Litwy (2 w latach 2022-2023) oraz... Malty (2 do 31 lipca 2024 r.).

 

Godziny śluzowania

Przypomnijmy, że od tego roku godziny śluzowania przedstawiają się tak

- z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską o godz.: 7:30, 10:30, 13:30, 16:30

- z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany o godz.: 9:00, 12:00, 15:00, 17:45.

Statki służb państwowych specjalnego przeznaczenia i jednostki handlowe nie podlegają temu rozkładowi przepraw.

Do Portu Nowy Świat mogą wchodzić statki o długości do 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. Wielkość zestawu pchanego nie może być większa niż 180 m długości, 20 m szerokości oraz 3,5 m zanurzenia. W przypadkach niezagrażających bezpieczeństwu, kapitan portu może zezwolić na wejście do portu i przejście przez śluzę statków o parametrach większych niż podane. Pierwszeństwo przy wchodzeniu do śluzy mają statki handlowe, mimo że ruch takich jednostek był dotychczas minimalny

oprac. RG na podst. inf. Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
A czyim imię iem nazwali przekop/ śluzie ?
(2024.08.05)
Dokładnie takiego scenariusza oczekiwałem. To jest kwestia kilku lat aby firmy zajmujące się frachtem zauważyły tę szansę biznesową i zaczęły ją wykorzystywać. Brawo!
(2024.08.05)
Za rok statystyki będą jeszcze wyższe bo ludzie będą wpław uciekać z kraju.
(2024.08.05)
Ciekawa jest ta klasyfikacja GUM zawarta w tabeli, szczególnie nazwa komercyjne (z ładunkiem lub bez). W słowniku języka polskiego słowo komercyjny oznacza "obliczony na zyski, przynoszący dochód", czyli ten przymiotnik nierozerwalnie związany jest z pojeciem dochodu i zysku. Stąd pozycja zamieszczona w tabeli pod tym hasłem oznacza, że tylko te śluzowania są istotne, bo przynoszą zysk, a więc to co jest najważniejsze w istnieniu tego przekopu. A te liczby są niezbyt imponujące. Poza tym nie można ocenić w oparciu o ten zapis o jakie ładunki i ich ilości chodzi. Trochę to wygląda jakby komuś zależało na zaciemianiu faktycznej przepustowości i znaczeniu tego przekopu.
S.H i W. (2024.08.05)
Brawo PiS. Gdyby nie Jarosław Kaczyński to ten przekop nigdy by nie powstał. POwcy kazali pływać przez Rosję a trzaska z wawy groził że jak zostanie prezydentem RP to zatrzyma przekop. Po powrocie PiS do władzy powstanie port w Elblągu im. Jarosława Kaczyńskiego. Za czasów antypolskich szkodników z PO port nie powstanie. O zablokowanie rozwoju portu zabiegał jurij motorówka i witalij harleyson. Dwaj hamucowi z Elbląga zadbali o to aby nic tu się nie rozwijało. Ten pierwszy kilka lat temu zlikwidował prom rzeczny na Nogacie także ma już doświadczenie w likwidacji i niszczeniu.
Jawamwojtaniewybierałem (2024.08.05)
Mosty jeszcze działają? Dziwne. Wróżę im przyszłość podobną do sztandarowej inwestycji pis w Nowakowie
(2024.08.05)
POPiS buduje i inwestuje, ale nie dla Polaków. Polaków wyślę na wojnę z Rosja, a tu wyznawców islamu ściągną.
(2024.08.05)
Ruch statków handlowych minimalny.... jaki może być ruch statków handlowych jak w Elblągu niema portu. Każdy głupi wie że żeby to wszystko po kolei ruszyło to musi być na końcu port w Elblągu. To POdobnie jak by wybudować lotnisko bez pasów startowych i w kółko POwtarzać... no nie ma samolotów no nie ma.
Zyzoll. (2024.08.05)
spadek o 300procent to dla ciebie sukces ? Masz na imie Jarek 27:do 1 to jest wygrana ? 2023 rok 60 z ładunkiem 2024 20 z ładunkiem.
(2024.08.05)
Nigdzie nie trzeba Polaków wysyłać. Ruskie same tu przyjdą
Wojna za rogiem (2024.08.05)