Kanał przez Mierzeję Wiślaną, a w zasadzie port Nowy Świat ze śluzą, otwarto uroczyście 17 września 2022 roku. Dzień później można już było przeprawiać się z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i odwrotnie, o czym wielokrotnie pisaliśmy. Cała droga wodna z Bałtyku do Elbląga jednak jeszcze nie jest gotowa. Według najnowszych przewidywań może się to stać nawet w 2026 roku, bo nadal nie wiadomo, kiedy ruszy pogłębienie ostatniego około 900-metrowego odcinka do portu w Elblągu. Dlatego obecnie niegotowym jeszcze do końca torem przepływają głównie mniejsze jednostki turystyczne. O czym świadczą statystyki, jakie otrzymaliśmy od Urzędu Morskiego w Gdyni.
W 2022 roku (czyli od września do grudnia) przez przekop dokonano 467 śluzowań, w 2023 roku było ich 1589, a do 31 lipca 2024 roku - 996 (w 2023 roku o tej porze było 841). W sumie od początku funkcjonowania przekopu naliczono 3052 śluzowań. Urząd Morski w Gdyni, prowadząc statystyki, dzieli śluzowania na rekreacyjne, rybackie, państwowe, komercyjne (z ładunkiem i bez). Szczegóły poniżej w tabelach.
|
|
|
|
Komercyjne (towarowe) |
|
|
|
SUMA 2022 |
Rekreacyjne |
Rybackie |
Państwowe |
Komercyjne bez ładunku |
Komercyjne z ładunkiem |
Suma |
467 |
371 |
3 |
27 |
39 |
27 |
467 |
|
|
SUMA WRZESIEŃ |
220 |
1 |
9 |
5 |
1 |
236 |
|
SUMA PAŹDZIERNIK |
140 |
1 |
10 |
10 |
9 |
170 |
|
SUMA LISTOPAD |
11 |
1 |
7 |
19 |
5 |
43 |
|
SUMA GRUDZIEŃ |
0 |
0 |
1 |
5 |
12 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMA 2023 |
1082 |
18 |
151 |
277 |
61 |
1589 |
2056 |
SUMA STYCZEŃ |
2 |
0 |
3 |
31 |
0 |
36 |
|
SUMA LUTY |
0 |
0 |
8 |
28 |
2 |
38 |
|
SUMA MARZEC |
0 |
2 |
11 |
26 |
4 |
43 |
|
SUMA KWIECIEŃ |
34 |
0 |
21 |
27 |
6 |
88 |
|
SUMA MAJ |
96 |
1 |
15 |
38 |
9 |
159 |
|
SUMA CZERWIEC |
153 |
8 |
4 |
30 |
5 |
200 |
|
SUMA LIPIEC |
245 |
1 |
20 |
5 |
6 |
277 |
|
SUMA SIERPIEŃ |
291 |
3 |
26 |
22 |
0 |
342 |
|
SUMA WRZESIEŃ |
229 |
2 |
27 |
37 |
3 |
298 |
|
SUMA PAŹDZIERNIK |
30 |
1 |
13 |
9 |
3 |
56 |
|
SUMA LISTOPAD |
2 |
0 |
3 |
8 |
10 |
23 |
|
SUMA GRUDZIEŃ |
0 |
0 |
0 |
16 |
13 |
29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMA 2024 |
732 |
24 |
89 |
131 |
20 |
996 |
3052 |
SUMA STYCZEŃ |
0 |
0 |
0 |
5 |
1 |
6 |
|
SUMA LUTY |
0 |
0 |
2 |
12 |
10 |
24 |
|
SUMA MARZEC |
8 |
2 |
1 |
31 |
3 |
45 |
|
SUMA KWIECIEŃ |
20 |
4 |
7 |
22 |
0 |
53 |
|
SUMA MAJ |
155 |
12 |
14 |
10 |
2 |
193 |
|
SUMA CZERWIEC |
212 |
4 |
37 |
30 |
3 |
286 |
|
SUMA LIPIEC |
337 |
2 |
28 |
21 |
1 |
389 |
|
Co ciekawe, zwiększa się liczba jednostek obcych bander, które przepływają przez śluzę przekopu. W latach 2022-223 był ich 35. W tym roku dotychczas już 55. Najchętniej robią to Niemcy (14 w latach 2022 i 2023, 22 do 31 lipca 2024 roku), Szwedzi (odpowiednio 8 i 6), Norwegowie (4 i 7), Holendrzy (2 i 8), Finowie (0 i 9). Przekop odwiedzały też jednostki z USA (2 w latach 2022-2023), Francji (3 w latach 2022-2023, 1 do 31 lipca 2024 r.), Litwy (2 w latach 2022-2023) oraz... Malty (2 do 31 lipca 2024 r.).
Godziny śluzowania
Przypomnijmy, że od tego roku godziny śluzowania przedstawiają się tak
- z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską o godz.: 7:30, 10:30, 13:30, 16:30
- z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany o godz.: 9:00, 12:00, 15:00, 17:45.
Statki służb państwowych specjalnego przeznaczenia i jednostki handlowe nie podlegają temu rozkładowi przepraw.
Do Portu Nowy Świat mogą wchodzić statki o długości do 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. Wielkość zestawu pchanego nie może być większa niż 180 m długości, 20 m szerokości oraz 3,5 m zanurzenia. W przypadkach niezagrażających bezpieczeństwu, kapitan portu może zezwolić na wejście do portu i przejście przez śluzę statków o parametrach większych niż podane. Pierwszeństwo przy wchodzeniu do śluzy mają statki handlowe, mimo że ruch takich jednostek był dotychczas minimalny