Skargę związaną z utrudnianiem działalności związkowej w ratuszu elbląska Solidarność złożyła do Państwowej Inspekcji Pracy 28 lutego 2024 roku. Zdaniem związkowców pracodawca uznaniowo przyznał nagrody urzędnikom, nie konsultując tego z organizacjami związkowymi, co zgodnie ustawą o związkach zawodowych jest jego obowiązkiem. Elbląski oddział Okręgowego Inspektoratu PIP w Olsztynie po tej skardze rozpoczął kontrolę w ratuszu.
Z ustaleń kontrolerów PIP wynika, że od stycznia do maja 2024 roku nagrody uznaniowe w Urzędzie Miejskim otrzymało w sumie 96 pracowników na łączną kwotę ok. 190 tys. zł brutto. W tym samym okresie 23 pracowników otrzymało dodatek specjalny w łącznej wysokości 50,4 tys. zł.
- Z przedstawionych w okresie kontroli danych wynika, że w okresie styczeń – maj 2024 r. pracodawca rozdysponował łącznie 244 600 zł środków z budżetu przeznaczonego na wynagrodzenia dla pracowników na składniki wynagrodzenia, które zgodnie z regulaminem są świadczeniami uznaniowymi , których przyznanie oraz wysokość świadczenia jest wyłącznej decyzji prezydenta miasta. Zgodnie z wyjaśnieniami skarbnika, środki przeznaczone na te dwa składniki wynagrodzenia nie są środkami planowanymi w budżecie urzędy - czytamy w piśmie z Państwowej Inspekcji Pracy (z datą 28 czerwca 2024 r.), jakie otrzymała NSZZ Solidarność i które zostało wywieszone na tablicy ogłoszeń związkowych w Urzędzie Miejskim.
Inspektorzy dodają, że w czasie kontroli urzędnicy nie przedstawili dokumentów dotyczących ustaleń podziału środków na nagrody uznaniowe na 2024 r. A zgodnie z ustawą o związkach zawodowych pracodawca w jednostkach sektora finansów publicznych ma obowiązek uzgadniać takie sprawy ze związkami.
- W związku z powyższym, na podstawie zebranych w czasie kontroli materiałów, zostanie skierowane zawiadomienie do prokuratury w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa w zakresie utrudniania działalności związkowej – czytamy w piśmie PIP.
Dodajmy, że całościowy budżet na wynagrodzenia za 2024 rok dla pracowników Urzędu Miejskiego był na początku roku ustalony na 35 mln zł, a 30 kwietnia został powiększony do 37,9 mln zł. – W czasie kontroli wyjaśniono, że budżet na wynagrodzenia musiał być znowelizowany w związku ze skutkami przyznanych pracownikom podwyżek - (2 mln 680 tys. zł) oraz przyznanych pracownikom nagród (192,7 tys. zł) – czytamy w piśmie Państwowej Inspekcji Pracy.