Elbląg w Sejmie

84
13.12.2023
Elbląg w Sejmie
Od lewej posłowie Chojecki, Ziejewski, Śliwka. Kadry z wtorkowych obrad transmitowanych na kanale sejmowym na platformie YouTube
Wczoraj (12 grudnia) swoje exposé wygłosił Donald Tusk. Później, w czasie gorącego politycznego dnia w Sejmie, za sprawą posłów kilka razy na sali obrad wybrzmiały kwestie dotyczące Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego.

Po wysłuchaniu exposé posłowie zgromadzeni na sali sejmowej mieli okazję zadać nowemu premierowi pytania. Jako pierwszy do "elbląskich" spraw nawiązał Zbigniew Ziejewski z PSL-u. Było o przekopie i o porcie w Elblągu.

- Chciałbym do pana premiera zwrócić się z dwiema prośbami – zaczął parlamentarzysta. - Rząd PiS-u 17 września 2022 r. szumnie otwierał przekop Mierzei Wiślanej, od tamtego czasu nic dalej się nie zrobiło. Pozostał odcinek 900 m pogłębienia toru wodnego. Miasto Elbląg czeka na pogłębienie tego toru. Rząd zaproponował, owszem, wykonanie pogłębienia tego toru wodnego, ale za przejęcie praw w spółce miejskiej. Pan prezydent Elbląga nie zgodził się na taki zapis. Niestety do dzisiaj Mierzeja przekopana, tor wodny niepogłębiony – przypomniał działacz Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Sprawa portu powróciła na salę sejmową kilka godzin później, jednak kontekst obrad był już wtedy zupełnie inny i wypada go nakreślić. Wieczorne obrady zakłóciły działania posła Grzegorza Brauna z Konfederacji, który w budynku Sejmu użył gaśnicy do zgaszenia świec chanukowych. Marszałek Szymon Hołownia wykluczył go wczoraj z posiedzenia. Partie tzw. koalicji demokratycznej zdecydowały, że wycofują się w związku z zaistniałą sytuacją z dalszego zadawania pytań premierowi Tuskowi. Prawo i Sprawiedliwość chciało odroczyć o jeden dzień obrady i zadawać pytania w środę, ten wniosek przepadł w głosowaniu. Pytania parlamentarzyści PiS-u zadali więc we wtorkowy wieczór. Korzystali jednocześnie z okazji, by odpowiedzialnością za incydent z gaśnicą obarczyć marszałka Hołownię oraz drugą stronę sali sejmowej.

Artur Chojecki, do niedawna wojewoda warmińsko-mazurski, poruszał kwestię obronności w województwie, jednak pytania ostatecznie nie sformułował.

- Władza wiąże się z odpowiedzialnością, a komu więcej dano, od tego więcej będą wymagać. Te słowa powinny być znane panu marszałkowi i jak sądzę panu premierowi. Dzisiejsze skandaliczne wydarzenie w Sejmie obciąża na pewno przede wszystkim jego autora, ale także obciąża władzę Sejmu i stojącą za nią większość parlamentarną. Chciałem zadać pytanie o bezpieczeństwo mieszkańców mojego województwa, województwa warmińsko-mazurskiego, w kontekście bliskości granicy z Federacją Rosyjską, w kontekście odtwarzania jednostek wojskowych. Ale czy od państwa można w ogóle oczekiwać dbałości i odpowiedzialności za bezpieczeństwo państwa? Dziękuję - zakończył.

- Zanim kilka pytań, trzeba się odnieść do tego, co miało miejsce w polskim Sejmie - mówił poseł Andrzej Śliwka, do niedawna wiceminister aktywów państwowych. - Wszyscy potępiamy zachowanie pana posła Brauna, nawet potępili to politycy Konfederacji, ale musimy pamiętać, kto odpowiada za porządek i bezpieczeństwo w Sejmie, jest to marszałek Sejmu. I pan marszałek Hołownia musi pamiętać, że bycie marszałkiem to nie tylko apanaże, to nie tylko lajki, to nie tylko udostępnienia, to nie tylko złote i srebrne przyciski, ale także odpowiedzialność - nawiązywał do medialnej działalności Szymona Hołowni. - Szkoda, że o tym zapomniał i czmychnął z posiedzenia, bo nie chce słuchać tego, co mają do niego powiedzenia posłowie - dodał parlamentarzysta.

Zwrócił się do Donalda Tuska. - Chciałbym się spytać, czy pomimo pana niechęci do rozbudowy polskich portów oraz takiego sceptycyzmu związanego z inwestycją przekopu Mierzi Wiślanej, a także tego, że samorząd Elbląga jest przeciwnikiem rozbudowy portu morskiego, czy pan premier jest zainteresowany, żeby w Elblągu powstał IV Port Rzeczypospolitej o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej? - spytał. Pytań w czasie swojego wystąpienia zapowiadał więcej, jednak nie zmieścił się w wyznaczonym czasie. O sporze poprzedniego rządu z elbląskim samorządem dotyczącym portu pisaliśmy na naszych łamach wielokrotnie, po wyborach nakreślaliśmy tę sprawę m. in tutaj.

Odnotujmy, że w czasie obrad zabierali też głos m. in. związani z Elblągiem parlamentarzyści PiS Dominika Chorosińska (przez ostatnie dwa tygodnie minister kultury w rządzie Mateusza Morawieckiego), Krzysztof Szczucki (do wczoraj minister edukacji i nauki), Robert Gontarz, jednak nie był to głos w sprawach bezpośrednio związanych z Elblągiem.

Premier Tusk nie odniósł się wczoraj do pytań, które zadawali przez większość dnia posłowie. Zapowiedział, że parlamentarzyści dostaną na nie pisemne odpowiedzi do początku przyszłego tygodnia. Jaka będzie odpowiedź w kwestii portu w Elblągu? Pozostaje czekać. Przypomnijmy jednak jeszcze raz, że w czasie kampanii wyborczej Donald Tusk mówił w Elblągu o przekopie:

- Tutaj w Elblągu jestem winien nie jakieś wyborcze przemówienie, ale rozmowę bardzo serio, która dotyczy prawdy, której nie ukrywa się przed rozmówcami, o tym, co nas łączy i dzieli. Kwestie portu traktuję jako test na prawdomówność, uczciwość i rzetelność w dialogu i podejmowaniu decyzji – stwierdził wtedy przewodniczący KO. Przyznał, że był sceptyczny do kwestii przekopu Mierzei, gdy był premierem. – Pojawiły się wówczas głosy oponentów, że ekologia, że koszty, że niepotrzebna konkurencja dla portów trójmiejskich. A to wy wykazaliście się w Elblągu cierpliwością i uczciwością argumentów. Jerzy Wcisła, który do mniej przyjeżdżał w tej sprawie, przywiózł analizy, z których wynikało, że to będzie synergia z Trójmiastem, sami portowcy powiedzieli wtedy wyraźnie, że będzie ok, jeśli w Elblągu powstanie port dla mniejszych jednostek – mówił Tusk, przypominając, że to rząd PO-PSL przyjął w 2014 roku program budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Elbląga. - Długo się przekonywaliśmy, trwały twarde dyskusje. Ale przekonaliście nas wtedy i zgodnie z tamtym programem przekop i port w Elblągu miał być gotowy w 2020 roku. Trzy lata temu miały tu zawijać statki. Elbląg miał na tym zarabiać, nie PiS czy jakakolwiek inna partia rządząca. A oni ile zrobili wokół przekopu propagandy? Zbudowali przekop, wydając dwa razy więcej pieniędzy, a na końcu powiedzieli, że nie dokończą tego (drogi wodnej – red.), bo to ma być ich a nie Elbląga – przekonywał lider opozycji. Podkreślał, że samorząd zainwestował ponad 100 mln, by port mógł funkcjonować.

TB

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
3 kilometry nie 900 metrów.3 kilometry pisaki
(2023.12.13)
No to czas chyba na port miejski co nam tutejsi herosi od miesięcy do głów wbijali. A swoja drogą to przy takim zaawansowaniu prac brak dalszej kontynuacji byłby no czym ?
(2023.12.13)

info

14  
  5
Ja mam 13 Grudnia urodziny i to są najgorsze urodziny jakie miałem w swoim życiu
(2023.12.13)
Platforma Obywatelska najpierw krytykowała 500+/800+, a teraz gadają głupoty, że to ich jest program. Tusk i Wcisła zawsze byli przeciwko Przekopowi Mierzei Wiślanej, a teraz Wcisła chce, żeby Tusk otworzył rozbudowany port w Elblągu. Wróblewski i PO-wcy byli przeciwni Kolei Nadzalewowej i jeszcze dworzec Elbląg Zdrój sprzedali, a teraz Wcisła gada głupoty, że Braniewo powinno mieć połączenie kolejowe z Elblągiem. Platforma nie dość, że nie ma swojego programu to jeszcze PiS-owi kradną program, bo co? Zazdroszczą, że PiS ma lepszy od nich program. Czy to nie jest szczyt hipokryzji?
(2023.12.13)
Bo pisuarów nie ma przy korytku, skapywało ci jakieś resztki?
(2023.12.13)
trzeba będzie do roboty iść?
(2023.12.13)
Pis to tylko oszuści, dali naiwnym ochłapy, za które naiwniaki sami zapłacili. No ale żeby to wiedzieć trzeba do szkoły było chodzić.
­­­­­­N.p. (2023.12.13)
kopiuj i wklej?
(2023.12.13)
2 miesiące od wyborów, jak nie ma konkretów to tylko bedzie pisanie i nic dla Elbląga z tymi partiami u władzy.
ogólnie cofanie Polski (2023.12.13)
@ogólnie cofanie Polski - A co zrobił PIS przez 8 lat... przekop dla motorówek... niedokończony bo nic nie robili od 3 lat?
­­­­­­N.p. (2023.12.13)