KO na powrót z wakacji

Co im siÄ™ nie podoba?
Na briefingu przypomniano, że rok szkolny w Elblągu zaczyna ponad 17,5 tys. uczniów. Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, wiele w polskiej edukacji zmieni się na lepsze za 6 tygodni, tzn. po wyborach. Co według KO jest z nią teraz nie tak? Najpierw padło parę słów o pieniądzach.
- Mówimy o rzeczywistoÅ›ci kraju, który już dawno skapitulowaÅ‚, jeżeli chodzi o budowanie systemu edukacji – stwierdziÅ‚ senator. - 58 mln zÅ‚ samorzÄ…d dopÅ‚aciÅ‚ w ciÄ…gu ostatnich trzech lat tylko do pÅ‚ac nauczycieli, samorzÄ…d wykonuje (w ten sposób - red.) zadanie paÅ„stwa. Wszystkie pieniÄ…dze, jakie poÅ›wiÄ™ca na edukacjÄ™, powinny być przeznaczone na wartoÅ›ci dodane, a nie na to co jest, obowiÄ…zkiem. ObowiÄ…zkiem paÅ„stwa jest zapewnić pewne podstawy – stwierdziÅ‚ Jerzy WcisÅ‚a.
W dalszej części briefingu senator KO powoływał się na wnioski z prac parlamentarnego zespołu ds. młodzieży.
- Dramat polskiej szkoÅ‚y polega m.in. na tym, że dzieci bardzo czÄ™sto targajÄ… siÄ™ na swoje życie. Statystycznie rzecz biorÄ…c w każdej klasie jest dwoje uczniów, którzy próbowali popeÅ‚nić samobójstwo – mówiÅ‚ Jerzy WcisÅ‚a. - Brakuje przynajmniej 3 tys. psychologów. Uruchomimy edukacjÄ™, szkolenia, kierunki psychologiczne i psychoterapeutów, żeby dzieci miaÅ‚y tÄ™ opiekÄ™. Wprowadzimy proste zmiany do ustawy, aby psychologowie mogli udzielać porad mÅ‚odzieży, która tego potrzebuje. DziÅ› niestety ideologizacja szkoÅ‚y doprowadziÅ‚a do tego, że dziecko nie może pójść do psychologa i poprosić o poradÄ™, bo przepisy mu zabraniajÄ…. Dla tego rzÄ…du, caÅ‚kowicie oderwanego od rzeczywistoÅ›ci, ważniejsze jest to, żeby stworzyć sztuczny, bezwzglÄ™dny prymat rodziców, którzy czasem sÄ… przyczynÄ… problemów mÅ‚odzieży, niż otworzyć drzwi psychologów dla dzieci – mówiÅ‚ senator KO. WedÅ‚ug niego mÅ‚odzież postuluje też, by o szkole zaczÄ™li decydować rodzice, nauczyciele i uczniowie.
- Nie ma być żadnego nawiedzonego projektu jakiegoÅ› ministra, który bÄ™dzie obowiÄ…zywaÅ‚ na Kaszubach, na Podkarpaciu, w ElblÄ…gu czy maÅ‚ej wiosce gminnej. SzkoÅ‚a to jest spoÅ‚eczność, nie tylko budynek i ta spoÅ‚eczność ma tÄ™ szkoÅ‚Ä™ ksztaÅ‚tować - mówiÅ‚ senator. PodkreÅ›laÅ‚, że szkoÅ‚a nie powinna też "nikogo wyróżniać, ani nikogo upokarzać”, niezależnie od wyznania, koloru skóry, orientacji seksualnej, zdolnoÅ›ci etc.
Jak chcą, żeby było?
- Jaka ma być szkoÅ‚a? SzkoÅ‚a ma uczyć i przygotowywać do życia w przyszÅ‚oÅ›ci, a paÅ„stwo wiecie, jaka bÄ™dzie przyszÅ‚ość? - pytaÅ‚a Katarzyna Królak, “czwórka“ listy KO do sejmu. - Nie, nie wiecie, bo nie wiemy, jaka bÄ™dzie przyszÅ‚ość za 10, 20 lat. Ta szkoÅ‚a, która jest szkoÅ‚Ä… nowoczesnÄ…, powinna uczyć, tak przygotować mÅ‚odych ludzi, by oni siÄ™ tej przyszÅ‚oÅ›ci, o której nie wiemy, jaka bÄ™dzie, nie bali. By potrafili rozmawiać ze sobÄ…, komunikować siÄ™ ze sobÄ…, by byli odporni na stres, by mÅ‚odzi ludzie wiedzieli, jak zarzÄ…dzać sytuacjÄ… kryzysowÄ…. Takich umiejÄ™tnoÅ›ci powinna uczyć nowoczesna szkoÅ‚a XXI wieku. My do takiej szkoÅ‚y chcielibyÅ›my dążyć. Uczniowie powinni być uczeni przez fachowców, nauczycieli bardzo dobrze wynagradzanych – przekonywaÅ‚a kandydatka do sejmu.
- Stoimy w bardzo gÅ‚Ä™bokim kryzysie, brakuje ponad 20 tys. nauczycieli w caÅ‚ej Polsce i coraz wiÄ™cej dzieci odchodzi z edukacji publicznej na rzecz edukacji domowej czy edukacji w szkoÅ‚ach prywatnych – mówiÅ‚ Robert Turlej, "jedenastka" listy KO. PodkreÅ›laÅ‚ m. in., że szkoÅ‚a powinna uczyć myÅ›lenia, kreatywnoÅ›ci i samodzielnoÅ›ci. Do pracy w szkole powinni być zatrudniani specjaliÅ›ci i powinni być dobrze wynagradzani. - PrzykÅ‚adem jest niedaleka w sumie Finlandia, gdzie zawód nauczyciela jest tak prestiżowym zawodem, jak prawnika czy lekarza. Do tego musimy dążyć – przekonywaÅ‚ Robert Turlej. OdniósÅ‚ siÄ™ też do koniecznoÅ›ci reformy podstawy programowej. - Uczniowie sÄ… uczeni masy teoretycznych informacji, które w wiÄ™kszoÅ›ci nie sÄ… im przydatne do normalnego życia – zaznaczyÅ‚ kandydat KO. StwierdziÅ‚, że uczniowie powinni rozwijać kompetencje miÄ™kkie i mieć zajÄ™cia praktyczne. - Odchudzenie podstawy programowej to również wiÄ™cej czasu dla nauczycieli, którzy poÅ›wiÄ™cÄ… go na przerobienie materiaÅ‚u, z którym uczniowie majÄ… najwiÄ™cej problemów. Dodatkowe zajÄ™cia pozalekcyjne spowodujÄ…, że mniej dzieci bÄ™dzie korzystaÅ‚o z dodatkowych, pÅ‚atnych zajęć, pÅ‚atnych korepetycji – mówiÅ‚ jeszcze Robert Turlej.
- Chcemy szkoÅ‚y praktycznej i ciekawej, a nie polegajÄ…cej tylko na wkuwaniu teorii - mówiÅ‚ Karol BidziÅ„ski, "trzynastka" listy KO. - Chcemy szkoÅ‚y nowoczesnej, przyjaznej uczniom, przede wszystkim otwartej – wymieniaÅ‚. StwierdziÅ‚, że obecnie po ukoÅ„czeniu edukacji uczniom brakuje m. in. takich umiejÄ™tnoÅ›ci, jak przygotowanie CV czy dobre zaprezentowanie siÄ™ na rozmowie kwalifikacyjnej. PostulowaÅ‚ odchudzenie podstawy programowej, a także bardziej praktyczne podejÅ›cie do edukacji: uczenie dzieci pracy w grupie, komunikacji, odróżniania informacji od fake newsów etc.
Gdzie w tym wszystkim uczniowie?
Wszystkie zmiany w edukacji, a było ich w ostatnich latach sporo, odbijają się przede wszystkim na uczniach, nieważne, czy ostatecznie będą to zmiany na lepsze, na gorsze czy po prostu na inne. Czy KO ma pomysł na to, by ewentualne reformy odbyły się w sposób możliwie bezbolesny i bezstresowy dla dzieci i młodzieży?
- Przy każdym projekcie ustawy, a szczególnie projekcie dotyczÄ…cym bardzo dużej grupy spoÅ‚ecznej, nigdy nie wychodziliÅ›my z takiego zaÅ‚ożenia, ze my mamy wiedzieć, co jest dla nich (w tym przypadku dla dzieci, mÅ‚odzieży, nauczycieli czy rodziców - red.) najlepsze. Każda ustawa, a już szczególnie taka, bÄ™dzie poprzedzona konsultacjami. MówiÅ‚em o tych konsultacjach w Å›rodowiskach zwiÄ…zanych z edukacjÄ… czy (rozmawiajÄ…c – red.) z mÅ‚odzieżowymi radami – zapewniÅ‚ senator Jerzy WcisÅ‚a. - BÄ™dziemy konsultowali i dopiero wtedy zdecydujemy, po wnioskach ze strony rodziców i ludzi zwiÄ…zanych z oÅ›wiatÄ…, które przedmioty i które zagadnienia nie muszÄ… znaleźć siÄ™ w podstawie programowej, a które powinny - podkreÅ›liÅ‚ parlamentarzysta.
- SzkoÅ‚a potrzebuje uporzÄ…dkowania i nie może być chaotyczna, czyli gdy np. przychodzi PiS i mówi, że zamykamy gimnazja, a teraz przyjdzie opozycja i powie, że otwieramy gimnazja, tak nie może być – dodaÅ‚a Katarzyna Królak. - NajwiÄ™ksza krzywda w takim przypadku dziać siÄ™ bÄ™dzie dzieciom. SzkoÅ‚Ä™ trzeba uporzÄ…dkować w oparciu o podstawy programowe dajÄ…ce dużą niezależność samorzÄ…dom, bo to one w dużej części kreujÄ…, jak ta szkoÅ‚Ä… (funkcjonuje – red.) - podkreÅ›liÅ‚a kandydatka do sejmu. Jej zdaniem szkole potrzebna sÄ… zmiany, ale spokojne i z poszanowaniem dzieci i nauczycieli.