- Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzekÄ… ElblÄ…g z pewnoÅ›ciÄ… usprawni żeglugÄ™, ale również w znaczÄ…cy sposób wpÅ‚ynie na poprawÄ™ komunikacji koÅ‚owej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszÄ…cÄ… infrastrukturÄ… drogowÄ… pozwoli na przystÄ…pienie do kolejnego kroku, jakim bÄ™dzie rozbiórka istniejÄ…cej przeprawy, stanowiÄ…cej przeszkodÄ™ nawigacyjnÄ…, a mianowicie mostu pontonowego i dokoÅ„czenie prac, zwiÄ…zanych z odbudowÄ… brzegu w tym rejonie – mówi Dorota SÅ‚abek, naczelnik wydziaÅ‚u oddziaÅ‚ywania inwestycji na Å›rodowisko UrzÄ™du Morskiego w Gdyni.
Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe, pozostała również regulacja mechanizmu obrotowego.
- Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem/zamykaniem przeprawy w niesprzyjajÄ…cych warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsiÄ™wziÄ™ciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która bÄ™dzie Å‚Ä…czyÅ‚a siÄ™ z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa poÅ‚Ä…czone jest obecnie z lÄ…dem staÅ‚ym mostem pontonowym, który jest w bardzo zÅ‚ym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most bÄ™dzie obracaÅ‚ siÄ™ wokół pionowej osi obrotu - czyli bÄ™dzie odwodzony, a nie zwodzony. UÅ‚atwi on znacznie komunikacjÄ™ z WyspÄ… NowakowskÄ…. Most bÄ™dzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, maÅ‚a przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 m odbywać siÄ™ bÄ™dzie na bieżąco – stwierdziÅ‚ WiesÅ‚aw Piotrzkowski, dyrektor UrzÄ™du Morskiego w Gdyni, inwestora „Budowy drogi wodnej Å‚Ä…czÄ…cej Zalew WiÅ›lany z Zatoka GdaÅ„skÄ…”.
Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej Å‚Ä…czÄ…cej Zalew WiÅ›lany z ZatokÄ… GdaÅ„skÄ…”. W ramach tego kontraktu na rzece ElblÄ…g wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdÅ‚uż rzeki ElblÄ…g sÄ… obudowywane konstrukcjÄ… hydrotechnicznÄ… do rzÄ™dnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane sÄ… waÅ‚y). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie Å›cianki szczelnej, zwieÅ„czonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu uÅ‚atwienia dostÄ™pu do rzeki, budowane sÄ… dwie przystanie niskie na rzÄ™dnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.
- KoÅ„czymy zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80 procent. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym poczÄ…tku inwestycji, jak i na samym koÅ„cu, natomiast jeszcze 20 procent poÅ›rodku zostaÅ‚o do dokoÅ„czenia. PozostaÅ‚y nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od poczÄ…tku Zalewu w górÄ™ rzeki ElblÄ…g. W tej chwili prace te nie sÄ… realizowane z uwagi na zapisy decyzji Å›rodowiskowej, ponieważ musimy chronić ryby, które odbywajÄ… tarÅ‚o. Prace te zostanÄ… wznowione we wrzeÅ›niu. Główne wyzwanie jest już za nami. ByÅ‚o nim zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów. Poprzednie zadania realizowaliÅ›my na odcinkach rzÄ™du 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu, wiÄ™c jest to ogromna ilość i bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. MieliÅ›my również odcinki, które byÅ‚y realizowane poÅ›rodku istniejÄ…cego koryta rzeki ElblÄ…g. W obecnej chwili pracuje na budowie 350 osób. W okresie szczytowym pracowaÅ‚o 30 jednostek pÅ‚ywajÄ…cych – relacjonuje Grzegorz MaÅ‚asiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA.
Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.