Obecnie Unia Europejska nie wesprze pieniÄ™dzmi z Regionalnego Programu Operacyjnego portu w ElblÄ…gu. Jednak, jak podkreÅ›la marszaÅ‚ek województwa warmiÅ„sko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin, nie jest to kwestia zamkniÄ™ta. - Obecnie mamy takÄ… sytuacjÄ™, że te pieniÄ…dze nie zostaÅ‚y przesuniÄ™te i zagospodarowane na inne cele. UzgodniliÅ›my, że przy renegocjacjach wrócimy do tego tematu i bÄ™dziemy siÄ™ starali, by te 40 mln euro trafiÅ‚o do elblÄ…skiego portu – mówi marszaÅ‚ek Brzezin.
Ponowne negocjacje miaÅ‚by siÄ™ odbyć za okoÅ‚o rok. - Dla elblążan i regionu port to motor rozwoju. Jeżeli bÄ™dziemy inwestowali w niego, to rozwijaÅ‚ siÄ™ bÄ™dzie caÅ‚y region. PrzekonywaliÅ›my z każdej strony, ale widać, że Å›cieżka inwestycyjna, jakÄ… przyjÄ…Å‚ rzÄ…d, czyli nieczekanie na ocenÄ™ Å›rodowiskowÄ… spowodowaÅ‚o blokadÄ™ po stronie Unii Europejskiej. MyÅ›lÄ™, że o tej porze za rok wrócimy do tematu przy renegocjacjach. Czy nie bÄ™dzie już za późno? Uważam, że nie. To jest taki ogrom prac, że każde Å›rodki siÄ™ zrealizujÄ…, aby tylko byÅ‚a na nie zgoda – podkreÅ›la Gustaw Marek Brzezin.
Przypomnijmy, że ten temat poruszał niedawno również prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
- Port nie jest wpisany w sieć TEN-T, czyli EuropejskÄ… Sieć TransportowÄ…. JeÅ›li rzÄ…d mówi, że ma to być czwarty port Rzeczpospolitej, to bez wpisania go do tej sieci nie można ubiegać siÄ™ o inwestycje ze Å›rodków unijnych. To zadanie rzÄ…du, by go do sieci wpisać i pomóc marszaÅ‚kowi województwa, bo inaczej nie bÄ™dzie można na to żadnych pieniÄ™dzy zdobywać. My jako samorzÄ…d swoje robimy, odpowiednie wnioski do Regionalnego Programu Operacyjnego i Krajowego Planu Odbudowy zgÅ‚osiliÅ›my. Inicjatywa w sprawie sieci TEN-T leży po stronie rzÄ…du – mówiÅ‚ prezydent na konferencji prasowej 7 listopada.