Rząd chce wybudować nowy terminal portowy, poza Elblągiem

161
28.06.2022
Rząd chce wybudować nowy terminal portowy, poza Elblągiem
Zalew Wiślany, fot. Rafał Gruchalski
Rząd rozważa możliwość budowy nowego terminala przeładunkowego w okolicach Tolkmicka. Mówił o tym podczas ostatniego posiedzenia Sejmu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odpowiadając na pytania posłów w sprawie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Marek Gróbarczyk zapewnił, że łączny koszt budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany się nie zmieni i wyniesie niecałe 2 miliardy złotych. Przypomniał, że ten koszt dotyczy przede wszystkim budowy: kanału przez Mierzeję Wiślaną, toru żeglugowego przez Zalew Wiślany, budowę i modernizację toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu w Nowakowie oraz doprowadzenie toru żeglugowego do portu w Elblągu.

- Tor żeglugowy to tor, po którym będą mogły poruszać się jednostki o zanurzeniu 4,5 m, do 100 m długości oraz 20 m szerokości. To są dziesięciotysięczniki, a więc statki w pełni oceaniczne, które swobodnie będą mogły wchodzić do tego portu. Oczywiście zakładamy, że będzie to przede wszystkim port wspierający porty trójmiejskie. W obecnej sytuacji, kiedy mamy ogromne zapotrzebowanie na nowe tereny, jest to doskonała okazja do uruchomienia terenów portowych, przygotowania nowych terenów portowych. W tym zakresie port w Gdańsku prowadzi bardzo intensywne analizy co do inwestycji na tym terenie. Tworzenie pewnej synergii co do rozwiązań oraz wspólnych inwestycji to są kierunki, działania, które chcielibyśmy realizować – mówił Marek Gróbarczyk

Wiceminister podkreślił, że będą potrzebne „znaczne ilości nowych powierzchni magazynowych i składowych”.

- W związku z tym również dopuszczamy czy zakładamy możliwość budowy nowego terminala w okolicy Tolkmicka (z naszych informacji wynika, że chodzi o teren na wysokości miejscowości Pęklewo - red.), który będzie właśnie pełnił rolę przede wszystkim terminala masowego. Jednak to są informacje, których nie mogę jeszcze potwierdzić, ponieważ trwają analizy i oceny w ramach procesu inwestycyjnego. Będzie to przedsięwzięcie w 100 procentach biznesowe, w związku z tym port w Gdańsku przygotowuje rozwiązania - mówił Marek Gróbarczyk.

Wiceminister odniósł się także do budowy przekopu w kontekście wojny w Ukrainie.

- Oczywiście tragedia na Ukrainie, która się dzieje, wskazuje na właściwy kierunek tej inwestycji. Ten port (w Elblągu - przyp. red.) czy możliwości swobodnego dostępu są dzisiaj, myślę, jedyną alternatywą wykorzystania tych terenów kierowaną m.in. do strony ukraińskiej, ale i do innych operatorów, których nie stać na dzierżawę terenów w naszych portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. A więc jest to rozwiązanie, które tworzy możliwości przekierowania ładunków z obszarów, które do tej pory nie były wykorzystywane. Pojawienie się zupełnie nowych grup towarowych i nowych operatorów jest niezwykle istotne dla rozwoju regionu, przede wszystkim dla rozwoju portu w Elblągu, ale tworzy też inne możliwości rozwojowe. Podstawowym elementem jest przy tym brak jakiejkolwiek ingerencji rosyjskiej w realizację właśnie tego kierunku transportowego, co jest w 100 procentach korzystnym rozwiązaniem i gwarancją dla żeglugi i swobodnego dostępu do portów Zalewu Wiślanego - mówił Marek Gróbarczyk.

O tym, na jakim etapie jest obecnie budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną przeczytasz w tym artykule.

daw

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Od początku byłem tego pewien. Na początku wyborcza ściema PIS (jak zwykle obietnica, która z kolei), a tak naprawdę to już dawno zaplanowali
(2022.06.27)
Teofil, kto spiję twoją śmietankę, buuuuahahaha
(2022.06.27)

info

31  
  11
To może niech wybudują ten terminal w Zakopanem. Będzie to inwestycja o znaczeniu strategicznym i ekonomicznym tak jak ten cały przekop. Tylko przyjaciele królika na tym nie stracą.
Inżynier (2022.06.27)
Oczywiście dla Olsztyna, no nie?
(2022.06.27)

info

38  
  8
W końcu rozsądna decyzja zamiast nieustannie pogłębiać tor do Elbląga.
ghjkl (2022.06.27)

info

45  
  52
Drogie PIS, pandemia i wojna w Ukrainie... co byście bez tego zrobili, normalnie aż zastanawiające.
(2022.06.27)

info

65  
  45
jeszcze jedno, nie ma przeszkód aby port nazywał się Elbląg
ghjkl (2022.06.27)

info

35  
  7
Haha, Elbląg sprzedany.....
(2022.06.27)

info

49  
  13
Brawo już nie tylko Elbląg ale i cały region stanie się jednym wielkim zespołem portów. Dzięki budowie naszego polskiego Kanału Sueskiego będziemy mogli sprowadzać bezpośrednio na nasze Żuławy węgiel z Afryki, Kolumbii czy Australii a w drugą stronę będziemy wozić z portów nad Zalewem zarówno ukraińską jak i polską pszenicę i inne płody rolne.
TeofilSkorupa (2022.06.27)
Oczywiście temat znany od dekad i jedyny słuszny logiczny ruch po dokonaniu przekopu oszczędzający czas i pieniądze dający nadzieję na reaktywację Kolei Nadzalewowej! Pora zacząć rozliczać każde słowo specjalisty po hotelarstwie chyba?
Kat_Na_Idiotów (2022.06.27)

info

42  
  7