„Bez tego inwestycja w przekop ekonomicznie jest bezsensowna”

92
31.05.2022
„Bez tego inwestycja w przekop ekonomicznie jest bezsensowna”
Senator Jerzy Wcisła podczas konferencji prasowej, fot. Mikołaj Sobczak
- Brakuje obrotnicy pozwalającej korzystać z portu elbląskiego jednostkom dłuższym i dokończenia toru wodnego o głębokości 5 m. Wartość tych zadań wynosi od ok. 30 mln zł do 70 mln zł - czyli od 1,5 do 3,5 procent wartości budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Bez tego budowa kanału jest ekonomicznie bezsensowna - mówił senator Jerzy Wcisła, podczas konferencji prasowej, którą zorganizował we wtorek, 31 maja przy terminalu pasażerskim nad rzeką Elblągu.

Senator Jerzy Wcisła twierdzi, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną w niczym nie zmieni sytuacji elbląskiego portu.

- Przez osiem lat rządów PO-PSL była budowana koncepcja kanału, który będzie łączył port w Elblągu z Bałtykiem. W tej koncepcji była też obrotnica oraz tor wodny, który miał być zbudowany do nabrzeży portu w Elblągu. Dopiero specustawa w 2017 roku inaczej określiła cele budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Zapisane jest w niej, iż kanał budowany jest ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa i umożliwi również rozwój gospodarczy regionu, co jednak nie jest nadrzędnym celem tej inwestycji. Już w 2017 roku mówiłem, że budowa kanału powinna mieć ekonomiczne uzasadnienie, ma służyć celom transportowym i rozwojowi turystyki na Zalewie Wiślanym. Istnieje niebezpieczeństwo, że port w Elblągu nie będzie beneficjentem budowy kanału – uważa Jerzy Wcisła.

Senator podkreślił, że w 2018 roku odkrył w dokumentacji inwestycji zapis określający zakończenie kanału przez Mierzeję „w postaci określenia szerokości i długości geograficznej”. - Sprawdziłem i okazało się, że kanał ma się zakończyć trzy kilometry przed portem w Elblągu. Na nagłośnienie tego faktu oraz zapowiedź, że wystąpię na drogę sądową z inwestorem rząd zareagował najpierw oskarżeniami o „manipulację i dezinformację” - mówi Jerzy Wcisła.

Przypomnijmy, że 6 maja podpisano umowę na trzeci etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. - To umowa, która zostawia inwestycję rozgrzebaną, nienadającą się do eksploatacji transportowej. Mimo że państwo wyda prawie 2 mld zł, to do portu w Elblągu nie wpłynie żaden statek o parametrach, dla których budowany jest kanał. Zamiast jednostek, które mogą przewozić do 5 tys. ton, nadal port w Elblągu będzie mógł rozładowywać takie same statki jak obecnie: o zanurzeniu do 2 metrów i ładowności do 1 tys. ton. Ta inwestycja pod względem ekonomicznym i transportowym jest bezsensowna – mówił dzisiaj senator Wcisła.

Zaznaczył, że brakuje obrotnicy pozwalającej korzystać z portu jednostkom dłuższym i dokończenia toru wodnego o głębokości 5 m.

- Wartość tych zadań wynosi od ok. 30 mln zł do 70 mln zł – czyli od 1,5 do 3,5 procent wartości inwestycji. To pierwszy znany mi przypadek na świecie, że rząd od początku zakłada wykonanie 97 proc. inwestycji, wiedząc, że bez brakujących 3 procent inwestycja będzie bezużyteczna. Równie dobrze można budować autostradą bez zjazdów i dziwić się, że nikt po niej nie jeździ. Jeżeli rząd nie zmieni decyzji, rozważam podjęcie działań, by oskarżyć inwestora lub państwo – że działa na szkodę interesu publicznego i zgodnie z art. 231 kodeksu karnego powinien stanąć przed sądem - mówił senator Wcisła.

Jerzy Wcisła zadał w tej sprawie pięć pytań ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi. Odpowiedź na nie ma uzyskać za około dwa tygodnie. Pyta w nich między innymi o to, dlaczego rząd podjął decyzję o budowie kanału, który nie prowadzi do nabrzeży żadnego portu, czyli nie będzie można wykorzystać go transportowo? Czy Elbląg zgodził się na dokończenie inwestycji na własny koszt? A jeżeli Elbląg się nie zgodził, to kto ją dokończy? Czy gdyby samorząd przekazał port państwu – to budżet państwa dołoży brakujące pieniądze i dokończy inwestycję? Czy grozi nam, że inwestycja zastanie zakończona, ale nie dokończona, a więc bezużyteczna z transportowego punktu widzenia? Złożył też wniosek o konkretne dokumenty związane z tymi zagadnieniami.

daw

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
a ten znowu szuka dziury w całym, od samego początku coś mu nie pasowało. nosi znamiona ruskiej onucy
Jacyna (2022.05.31)
@Jacyna - ruska onuca to pis. kto nas z Unii chciał wyprowadzić z Orbanem
(2022.05.31)
To dlaczego wasza partia będąc u władzy nie zrobiła nic w tym kierunku?
jjj (2022.05.31)

info

96  
  11
@Jacyna - Ty za to jesteś litewską onucą, która słynie ze swojej złośliwości
(2022.05.31)
o to motorowka, czyli przedstawiciel partii ktora przez lata ukladala sie z putinem. paszol won!
wonzruskimi (2022.05.31)

info

86  
  23
Gdyby natura chciała, by była obrotnica i głębszy tor wodny, to by zrobiła.....
(2022.05.31)

info

61  
  14
Panie Senatorze proszę się teraz nie wtrącać, bo co Pan potrafi to tylko jatrzyc. Co Pan zrobił dla Elbląga, nic. Teraz Pan robi jedynie propagandę i nic więcej. Skończ Pan tej blazenady.
Lalek (2022.05.31)

info

91  
  22
Masakra a ten znowu swoje wywody. Ale jak będą otwierać przekopać to pierwszy polecisz przecinać wstęgę, zgadza się? Hipokryta!
(2022.05.31)

info

78  
  19
Czy tego pseudosenatora ktoś traktuje poważnie zna ktoś jakieś jego osiągnięcia co zrobił dla Elbląga? Pewnie tyle samo co nie jaki lewak znany tu z nieróbstwa
Niszczlewactwo (2022.05.31)
@jjj --bo był kryzys, i kasy brakowało, mimo to była kasa na uzbrojenie a przeciętny kowalski tego specjalnie nie odczuł, a i Orlen nie został sprzedany mimo kryzysu. Dziś ty sponsorujesz nawet premie dla nieudaczników za ład bezład. Powiesz że to wina inflacji-inflacja u nas już zaczęła trucht jak PIS zaczął inwestycje takie jak w Ostrołęce, wtedy na zachodzie nikt o niej nie słyszał.
.,.,., (2022.05.31)