W rejs na wyspę Estyjską

47
20.04.2022
W rejs na wyspę Estyjską
(fot. Rafał Gruchalski)
Jak wygląda powstająca na Zalewie Wiślanym wyspa Estyjska od strony wody, a także wejście do powstającego kanału przez Mierzeję od strony zalewu? Mogliśmy się o tym przekonać dzisiaj podczas rejsu na pokładzie łodzi Urzędu Morskiego w Gdyni. Z roboczą wizytą przypłynęli tutaj minister środowiska i wiceministrowie infrastruktury. Zobacz zdjęcia z rejsu.

Elbląg, środowe przedpołudnie, przystań kapitanatu portu przy ul. Radomskiej. Na miejscu zacumowane dwie łodzie motorowe Urzędu Morskiego w Gdyni – Hydrograf 17 i Kontroler 24. To one zabiorą nas na powstającą na Zalewie Wiślanym wyspę Estyjską. Po drodze zobaczymy postęp prac przy modernizacji rzeki Elbląg, a wysiądziemy przy nowo powstałym nabrzeżu cumowniczym przy przekopie, od strony zalewu. Taki jest scenariusz roboczej wizyty na ministerialnym szczeblu. Na rejs z Elbląga wybierają się m.in.: Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska, wiceministrowie infrastruktury – Marek Gróbarczyk i Grzegorz Witkowski oraz przedstawiciele portu Gdańsk.

- Kilkumiliardowa inwestycja, jaką rząd polski realizuje przy okazji przekopu przez Mierzeję Wiślaną, nie może się zakończyć tylko i wyłącznie uruchomieniem śluzy. To musi być rozwój również gmin nadzalewowych, portów i przystani. Może zbudujemy nowe przystanie, oglądaliśmy dzisiaj z wody Suchacz, Kamienicę Elbląską – mówił Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury. - Nadszedł czas na to, byśmy na poważnie rozpoczęli dyskusję nad nową koncepcją drogi wojewódzkiej nr 503 oraz linii kolejowej 254, tak zwanej nadzalewowej. Nie wyobrażam sobie, aby gminy nadzalewowe – przy prognozowanym przez nas napływie turystów i towarów – były pozbawione dostępu do zelektryfikowanej kolei czy normalnej drogi. Apeluję do marszałka województwa warmińsko-mazurskiego, by tak jak wspólnie z marszałkiem pomorskim modernizujemy drogę nr 501 do Krynicy Morskiej i Piasków, tak też przebudować drogę nr 503. Rząd nie będzie szczędził pieniędzy, by wyposażyć gminy, przedsiębiorców nad Zalewem Wiślanym w dostęp do normalnej, bezpiecznej infrastruktury. Na pewno tego regionu nie zostawimy - obiecywał wiceminister Witkowski.

Jak już wcześniej informowaliśmy, 17 września ma zostać oficjalnie otwarty kanał przez Mierzeję Wiślaną, co umożliwi wpłynięcie na Zalew Wiślany od strony Zaroki Gdańskiej jednostek o zanurzeniu do 2,5 metra. Po modernizacji rzeki Elbląg (zakończy się w kwietniu przyszłego roku) i pogłębieniu toru wodnego przez zalew do Elbląga (trwa postępowanie przetargowe) do Elbląga będą mogły zawijać statki o zanurzeniu do 4,5 m, długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

- Postęp prac, o którym wielokrotnie mówiliśmy, nie odbiega od naszych planów. Jesteśmy przy końcu realizacji kanału przez Mierzeję Wiślaną. Natomiast dzisiejsze spotkanie miało na celu omówienie przede wszystkim tematu budowy terminala zewnętrznego w Elblągu. W związku z tym wizyta prezesa portu Gdańsk, obecność dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i całego zespołu. I myślę, że niebawem będziemy mogli Państwu zaprezentować bardzo nowatorskie rozwiązanie – mówił w rozmowie z naszą redakcją wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W rejs na wyspę Estyjską
W rejsie z roboczą wizytą uczestniczyli m.in.: minister klimatu i środowiska Anna Moskwa oraz wiceministrowie infrastruktury: Marek Gróbarczyk i Grzegorz Witkowski (fot. RG)

Na czym to rozwiązanie miałoby polegać?

- I tak chyba za dużo powiedziałem na ten temat – zreflektował się wiceminister. - Niebawem będziemy chcieli to zaprezentować. Dzisiejsza wizyta przyniosła bardzo dobry efekt w postaci zaangażowania portu Gdańsk, zaangażowania Urzędu Morskiego w Gdyni i naszego ministerstwa, które będzie wspierało ten projekt pod kątem organizacyjnym, prawnym i finansowym – stwierdził, dodając: - Przekop powstaje, port w Elblągu się rozwinie. To komunikat dla wszystkich adwersarzy, którzy twierdzili, że ta inwestycja na niewiele się zda. Dzisiaj już wiemy, że co najmniej trzy miliony ton może być rocznie przeładowywane w Elblągu, ale naszym celem jest powiększenie tej liczby, stąd koncepcja z budową terminala zewnętrznego.

Szczegółów wiceminister Gróbarczyk nie chciał zdradzić.

RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Masakra. Sztuczna wyspa, sztuczny rząd, sztuczny prezes...
(2022.04.20)
"masakra"i sztuczny internauta wpisujacy te bzdury
(2022.04.20)
co sie stalo portal dla lemingow zmienil zdanie
(2022.04.20)
dla takich jak ty lemingów zmienił zdanie
(2022.04.20)
A gdzie się podziewa senatorek motorówa z jego zazdrosnym hejtem na pis???
Klakier (2022.04.20)
@Klakier - Następny leming.
(2022.04.20)
jak za Gierka, wtedy były robocze wizyty i trala lala o 10 potędze gospodarczej świata, kurcze jakbym się w czasie cofnął, ciekawe czy to się tak samo skończy jak epoka Gierka
Okmjh (2022.04.20)
Wiwat Kościuszko
Foto (2022.04.20)

info

5  
  3
Prawdziwa historia Józka z Betlejem
Foto (2022.04.20)
Super i PiS pokazał że można zbudować przekop. To teraz na całej długości granicy ustawic płot a na zalewie wislanym wbic slupy betonowe na granicy widnej.
(2022.04.20)