Kanał żeglugowy na Mierzei już jest pogłębiany

59
02.08.2021
Rozpoczęło siÄ™ pogÅ‚Ä™bianie kanaÅ‚u żeglugowego, który poÅ‚Ä…czy ZatokÄ™ GdaÅ„skÄ… z Zalewem WiÅ›lanym. Prace wykonuje jedna z najnowoczeÅ›niejszych w Europie pogÅ‚Ä™biarek. Nie mniej dzieje siÄ™ w rejonie sztucznej wyspy, której obwód zostaÅ‚ już zamkniÄ™ty. Zintensyfikowano także prace na lÄ…dzie – informuje UrzÄ…d Morski w Gdyni. Zobacz zdjÄ™cia i film.

- Prace na Przekopie Mierzei Wiślanej idą zgodnie z harmonogramem. Pierwsze jednostki przepłyną przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r. - mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

- DziÄ™ki otwarciu frontu robót ziemnych od strony Zalewu WiÅ›lanego, które nastÄ…piÅ‚o po przekierowaniu ruchu na Most PoÅ‚udniowy, już niedÅ‚ugo w peÅ‚ni zobaczymy ksztaÅ‚t kanaÅ‚u żeglugowego. BÄ™dzie to możliwe po zakoÅ„czeniu wbijania Å›cianek, mikropali i uciÄ…gleniu caÅ‚ej konstrukcji kanaÅ‚u poÅ‚udniowego – powiedziaÅ‚ kpt.ż.w. WiesÅ‚aw Piotrzkowski, dyrektor UrzÄ™du Morskiego w Gdyni. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale na pewno uÅ‚atwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚a caÅ‚ość przeprawy przez MierzejÄ™ WiÅ›lanÄ….

Kanał żeglugowy i śluza to kluczowe miejsce dla tej inwestycji. To dzięki niemu jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót. Prace w tym miejscu idą pełną parą. Zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego. Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W część południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych. A to oznacza, że można przejść do kolejnej fazy.

- RozpoczÄ™liÅ›my prace pogÅ‚Ä™biarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliÅ›my pogÅ‚Ä™biarkÄ™ - jednÄ… z najnowoczeÅ›niejszych w Europie i najnowoczeÅ›niejszÄ… w Polsce – mówi Mariusz Sasin, z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop. - W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogÅ‚Ä™biarki wykonać część kanaÅ‚u do Å›luzy północnej, a nastÄ™pnie przenieść jÄ… na stronÄ™ poÅ‚udniowÄ… i wykonać część aż do wrót Å›luzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót Å›luzy i ich uruchomieniu, dokonamy peÅ‚nego przekopania kanaÅ‚u żeglugowego.

 

Czas na most północny

Aby w momencie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba było wstrzymywać ruchu samochodowego, zaprojektowano dwa mosty obrotowe. Most południowy w ubiegłym miesiącu oddano do użytku. Teraz prace mostowe skupiły się wokół mostu północnego. Wykonano już jego konstrukcję stalową. Bliskie ukończenia są także korpusy i skrzydełka podpór P1, P2, P3. Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Zamontowano również część elementów wyposażenia obiektu, m. in. bariery energochłonne oraz kolektor odwodnienia.

- Ostatnio mieliÅ›my do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjaÅ‚o burzom, szkwaÅ‚om, a to utrudniaÅ‚o pracÄ™. W tym czasie wykonywaliÅ›my zadania na lÄ…dzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciÄ…gu idziemy zgodnie z harmonogramem – mówi Bartosz ZabÅ‚ocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI.

Kanał żeglugowy na Mierzei już jest pogłębiany
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

Zakończono już prace kafarowe na falochronie wschodnim. Wykonano 921 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty kafarowe związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe. Dotąd wykonano 50 procent z nich.

- Prace narzutowe polegajÄ… na tym, że ukÅ‚adamy rdzeÅ„ i warstwÄ™ poÅ›redniÄ… pod x-bloki, co podtrzyma konstrukcjÄ™ grodzy. W ten sposób przygotowujemy podÅ‚oże pod prefabrykaty typu x-blok plus. Prefabrykaty sÄ… ukÅ‚adane po to, by rozpraszać fale i przejmować ich energiÄ™ kinetycznÄ…, a w konsekwencji ochraniać narzut przed rozmyciem w przyszÅ‚oÅ›ci – tÅ‚umaczy Bartosz ZabÅ‚ocki.

 

Na wyspie 715 ściągów

Nie mniej dzieje siÄ™ w rejonie sztucznej wyspy, która docelowo ma siÄ™ stać rajem dla ptaków. Coraz bliżej koÅ„ca sÄ… tam roboty zwiÄ…zane z pogrążaniem Å›cianek szczelnych. Zamontowano już ponad poÅ‚owÄ™, czyli 715 Å›ciÄ…gów. TrwajÄ… prace zwiÄ…zane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwÄ™ kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach – to 20 procent zaplanowanego zakresu. Wykonano też narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na dwóch sekcjach oraz obciÄ™to Å›ciankÄ™ szczelnÄ… na jednej sekcji.

W ostatnim czasie zakończono m. in. budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

 

Co dalej?

W najbliższych miesiącach zaplanowane jest zakończenie prac kafarowych na obu falochronach na Zatoce Gdańskiej. Kontynuowane będą roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego oraz w jego części lądowej.

W rejonie kanaÅ‚u żeglugowego prowadzone bÄ™dÄ… prace zwiÄ…zane ze zbrojeniem i betonowaniem Å›cian Å›luzy. Montowane bÄ™dÄ… elementy mechaniki – szyny dolne, boczne i górne, a od sierpnia rozpocznie siÄ™ montaż konstrukcji stalowej bram. W dalszym ciÄ…gu prowadzone bÄ™dÄ… prace przy moÅ›cie północnym.

Na sztucznej wyspie kontynuowane będzie m. in. pogrążanie ścianek szczelnych, montaż ściągów, wykonywanie geotub, roboty czerpalne i zasypywanie grobli wyspy.

W planach są również dalsze prace związane z instalacjami elektrycznymi, teletechnicznymi i sanitarnymi.

WykonawcÄ… robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej Å‚Ä…czÄ…cej Zalew WiÅ›lany z ZatokÄ… GdaÅ„skÄ… – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest UrzÄ…d Morski w Gdyni.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
To nasz najlepszy od wieków rzad PIS pogłębił ten Polski Kanał Sueski, pogłębił swoimi wspaniałymi myślami i marzeniami. Oddajcie honory wspaniałemu rządowi. To nic że jest drogo i bieda w kraju. ważne, że kanał wspaniale pogłębiony.
TeofiI_Skorupa (2021.08.02)
@TeofiI_Skorupa - marna prowokacja
Moderator (2021.08.02)
Nie ma to jak wyższość idei nad rozumem! Każdy w tym kraju będzie wkrótce milionerem bo PLN nic nie będzie warty.
(2021.08.02)

info

22  
  31
Ale ty głupi skrupa
towarzyszu skorupa wyjaśnijcie jakim cudem zawsze pierwsi komentujecie artykuł?
(2021.08.02)

info

27  
  6
Dzięki budowie polskiego Kanału Sueskiego Elbląg będzie wielkim nowoczesnym portem wielkości Gdańska. Dziękujemy Panu Panie premierze Jarosławie Kaczyński i innym zasłużonym członkom Prawa i Sprawiedliwośći za spełnienie marzeń pokoleń mieszkańców Elbląga.
TeofilSkorupa (2021.08.02)
kto tu jest głupi? przecież to nie autentyk skorupa, przeczytaj wpis dokładnie
@TeofiI_Skorupa - Różne łobuzy podszywają się podemnie, to żałosne.
TeofilSkorupa (2021.08.02)
@TeofilSkorupa - Czy to oficjalna obietnica PIS z tym Portem Elbląskim za parę lat wielkości Gdańskiego Portu? Proszę o potwierdzenie obietnicy.
Czy niejaki Jurek ps motorowka zajal juz stanowisko w tej sprawie? Bo nie wiem, cieszyc sie czy byc zasmuconym ta informacja.