Kanał nie dla wojska

109
24.06.2020
Kanał nie dla wojska
Fot. NDI/Besix
Przez kanał na Mierzei Wiślanej nie będzie w stanie przepłynąć niemal żadna polska jednostka wojskowa – pisze w swoim raporcie dla sejmiku województwa pomorskiego Fundacja Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego Sdirect24.

O sprawie poinformowało Radio Zet. - Rząd PiS przekonuje, że przekop Mierzei Wiślanej zwiększy bezpieczeństwo militarne Polski. Fundacja Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego SDirect24 w opinii dla sejmiku województwa pomorskiego stwierdza, że przez nowy kanał nie będzie w stanie przepłynąć niemal żadna polska jednostka wojskowa – czytamy w serwisie radiowym.

Pod ekspertyzą podpisał się generał Bogusław Pacek, były doradca ministrów obrony narodowej Bogdana Klicha i Tomasza Siemoniaka, który jest prezesem fundacji. A z instytutem współpracują m.in. politycy: Paweł Kowal, Joanna Kluzik, Paweł Zalewski, Lech Nikolski, Krzysztof Janik czy Paweł Poncyliusz.

„Jeżeli głębokość (średnia głębokość) toru wodnego wynosi 4 metry, to bezpiecznie będą mogły przechodzić torem tylko jednostki o zanurzeniu do 3 metrów. Zanurzenie polskich Fregat (ORP Pułaski i ORP Kościuszko) wynosi około 6 metrów (5,7 metra standardowa). Zanurzenie okrętu patrolowego ORP Ślązak wynosi około 4,5 metra. Zanurzenie kutrów rakietowych modernizacji wynosi niewiele ponad 3 metry. Niszczyciele min typu Kormoran posiadają zanurzenie około 3 metrów. Wszystkie holowniki z najnowszej serii (6 jednostek) wcielanych do służby w Marynarce Wojennej posiadają zanurzenie około 3,7 metra. Konkluzja jest taka, że żadna z tych jednostek bojowych, ani też i z pomocniczych i zabezpieczenia działań, już przez wzgląd na zanurzenie nie będzie mogła przejść bezpiecznie torem wodnym i wejść do portu Elbląg. Jeżeli chodzi o zdolność do przejścia torem wodnym innych jednostek ze składu sił Marynarki Wojennej, to pozostają jedynie mniejsze jednostki pomocnicze, kutry hydrograficzne i motorówki ” - czytamy w raporcie, przygotowanym przez Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego Sdirect24.

„Port w Elblągu nie posiada żadnej, nawet szczątkowej infrastruktury, która mogłaby być wykorzystana do zabezpieczenia bazowania okrętów bojowych Marynarki Wojennej RP” - konkluduje autor raportu.

 

Cały raport publikujemy tutaj.

oprac. RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
No i co z tego że nie wpłynie żadna jednostka wojskowa ? kolejnej sensacji szukacie ?
aaNONIM (2020.06.24)
droga redakcjo po której stronie jesteście? czy to ładnie publikować paszkwile wbrew interesom rodzimego miasta?
Faja (2020.06.24)
A współpracownicy tego tworu sami specjaliści, pogrobowcy pzpr
Gość 12 (2020.06.24)

info

50  
  27
Bezpieczeństwo militarne nie polega na pchaniu na zalew wiślany, czy do portu w Elblągu lotniskowców :-)oj redakcjo dajecie się wciąga w jakieś gierki :-)Przy okazji F16 z bazy dolecą do Elbląga w kilka minut, zanim jakikolwiek okręt militarny zdąży podpłynąć pod śluzę przeprawy. ..
(2020.06.24)
Najlepsze są analizy zaprzyjaźnionych z PO person, jak Zaorski ze Szczecina, czy tego nie wiadomo czego jak w tytule. Zieew.
hd (2020.06.24)

info

58  
  17
A po moście niskim można chodzić na szpilkach? A zimą nie będzie ślisko? Po
(2020.06.24)

info

44  
  7
Tusk jakoś się obronił z przekopem teraz czekam na komentarz senatorka w jakim celu to ma być?
Kat_Na_Idiotów (2020.06.24)

info

23  
  14
Ekspertyza robiona przez ludzi zwiazanych z PO (PACEK)jak i pewnie na zamowienie tez PO, wiec szanowna redakcjo PORTEL, przestancie siac niepotrzebny ferment, zamieszanie i chaos, bo sie rzygac chce
(2020.06.24)

info

61  
  25
chinczycy buduja sztuczne wyspy na morzu i bazy wojskowe ale w Polsce przekop to cos co nie ma prawa działac według expertow z koziej d
(2020.06.24)
W raporcie słusznie zauważono, że kontrole terenu w sposób wyjątkowo skuteczny, tani, szybki obecnie dokonuje się za pomocą dronów powietrznych i podwodnych! Przy okazji ". .. Dzisiejszy Elbląg nie jest jedynym, a jednym z sześciu polskich portów średnich (obok Darłowa, Kołobrzegu, Stepnicy, Ustki i Władysławowa). Ponad dwukrotny wzrost kosztów programu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, podważający jego ekonomiczny sens, w połączeniu zesztucznymposzukiwaniem argumentów dla jego realizacji w obszarze bezpieczeństwa, a nie gospodarki, skłania do rekomendowania poważnego rozważenia zarówno dylematu kosztów utopionych, jak i alternatywnego-wobectego przedsięwzięcia -wydatkowania publicznych pieniędzy. .. "
Na_ulicy_mówią (2020.06.24)