Wielka galeria na wolnym powietrzu

13
16.11.2004
Wielka galeria na wolnym powietrzu
Forma Bohdana Załęskiego (1965 r.), Park im. M. Kajki
W dziale portElu Fotoreportaż prezentujemy drugą część zdjęć elbląskich form przestrzennych.
W przyszłym roku 22 lipca będziemy obchodzić okrągłą czterdziestą rocznicę I Elbląskiego Biennale Form Przestrzennych, a co za tym idzie – jubileusz powstania pierwszych abstrakcyjnych rzeźb z metalu w naszym mieście. Historię odbywających się spotkań artystów z robotnikami dawnego Zamechu przypomniał na łamach portElu Zbyszek Szmurło w artykule Formy przestrzenne: „Przechodzimy obok nich najczęściej obojętnie. Stoją w mieście od lat. Stały się trwałym elementem krajobrazu, świadkami naszej codzienności oraz zachodzących w Elblągu przemian. I chyba niewiele jest w Elblągu osób, które bezbłędnie wymienią nazwiska ich twórców, wskazując przy okazji miejsca pierwotnej lokalizacji” - napisał Zbyszek Szmurło. Nie ma już dzisiaj słynnej formy Henryka Morela, ustawionej na Górze Chrobrego. Sprzed dawnego hotelu robotniczego (późniejszego Elzamu, a dziś Gromady) zniknęła po remoncie kompozycja amerykańskiego twórcy polskiego pochodzenia Antoniego Milkowskyego. Do 1995 roku przed budynkiem tolkmickiego Domu Kultury stała forma Gerarda Kwiatkowskiego; z braku funduszy na przymocowanie rzeźby, oddano ją na złom. To, co zostało po sławiących niegdyś Elbląg biennale chcemy utrwalić na łamach portElu...
***
Dziękujemy Panu Ryszardowi Tomczykowi, autorowi suplementu do Kwartalnika Elbląskiego „Tygiel” pt. „Formy przestrzenne Elbląga (zamiast przewodnika)” - będącego nieocenioną pomocą i źródłem wiedzy przy tworzeniu wirtualnego przewodnika po abstrakcyjnych rzeźbach z metalu. Druga cześć prezentacji elbląskich form przestrzennych
M

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
To się wogóle nie powinno zaliczać do sztuki. Kawałki blach z odzysku byłego Zamechu rdzewieją niepomalowane straszą koczowatością. Powinno się to zlikwidować i w to miejsce postawiś chociażby figury, posągi.
Sztuka (2004.11.16)

info

0  
  0
Najwyższy czas odstawić te "dziwadła" na złom, żeby nie szpeciły miasta.
Franek (2004.11.16)

info

0  
  0
Wściekłe brzydactwo, koszmarna szmira i przygnębiająca formuła. NA ZŁOM!
Panzerzug (2004.11.16)

info

0  
  0
eeeee nie znacie sie i tyle. Ale fakt moznaby odmalowac.
M (2004.11.16)

info

0  
  0
wypowidajacy sie tutaj "krytycy sztuki" to kupa prowincjonalnych idiotow o filistynskich gustach. dla nich szkoda tych form przestrzennych i byloby lepiej gdyby je przniesc do jakiegos miasta, ktorego mieszkancy sa w stanie docenic unikalnoesc tego zjawiska. kretynowi podpisujacemu sie nickem "sztuka" proponuje, zeby "figury" i "posagi" sobie w pokoju postawil.
DDDDDD (2004.11.16)

info

0  
  0
Pierwszych trzech Panów chyba widuję codziennie z takimi wózkami z kołami po wuefemkach i chyba im żal, że taki kawał grosza się marnuje!!!!
Ruler of Blaircourt (2004.11.16)

info

0  
  0
KOSZMAR I TYLKO KRZYWDE MOZNA SOBIE TYM ZROBIC BRZYDKIE TO I NIEESTETYCZNE. ZAMECH POZBYŁ SIE ODPADOW I TAK TO BEDZIE STAŁO AZ KOMPLETNIE ZARDZEWIEJE??????FUUUUUU
kustosz (2004.11.16)

info

0  
  0
Część z tych form jest dość paskudna ale niektóre są całkiem fajne. Czasami nie bardzo wiadomo co przedstawiają dopóki nie pozna się ich tytułu. I wtedy dopiero można zrozumieć "co artysta miał na myśli".
MaRS (2004.11.17)

info

0  
  0
BTW, przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form
MaRS (2004.11.17)

info

0  
  0
Wypowiedzi do tego tekstu w średniej portelowskiej - jak zwykle i na każdy temat; czy to ogrodnictwo, medycyna, prawo i sadzenie wierzby energetycznej wszyscy na wsszystkim się znają. Np. koneser sztuki Mars napisał, że "przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form". Dziecko, musiałobyś te tytuły jeszcze wymyślić.
Zelig (2004.11.17)

info

0  
  0