UWAGA!
[X]Zgłaszanie opinii do moderacji
Dla wykluczenia negatywnych skutków lokowania hipermarketów w ścisłych centrach miast Znowelizowano ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawodawca zalecił w przypadku planowania tak niebezpiecznych inwestycji przeprowadzenie szeregu badań , opracowań i prognoz skutków budowy wielkoprzestrzennego obiektu handlowego dla istniejącej sieci handlowej , zaspokojenia potrzeb i interesów konsumenckich i rynku pracy w zakresie komunikacji a także wpływu na środowisko naturalne .Żadne z tych opracowań nie zostało w przypadku tej inwestycji opracowane zgodnie z ustawą. I tak , w ogóle nie załączono „ Prognozy skutków budowy wielkoprzestrzennego obiektu handlowego w zakresie komunikacji „ a zastąpiono ją „Prognozą skutków uchwalenia miejscowego planu pod lokalizacje obiektów handlowych w zakresie komunikacji” Z powodu zastosowania takiego uniku , w opracowaniu mgr inż.Jana Rolle zabrakło danych o zwielokrotnieniu nasilenia ruchu ,natężenia hałasu i zwiększenia stężenia spalin. Operat przeprowadzono szacując wielkości potrzeb miejsc postojowych dla HIPERMARKETU na 250 !!! ( słownie dwieście pięćdziesiąt miejsc parkingowych) .To faktycznie rodzi wątpliwości czy pan mgr inż. Jana Rolle wiedział dla jakich potrzeb opracowywał swoją prognozę .Z analizy pozostałej treści wynika bowiem że celem opracowania jest określenie skutków wzrosty ruchu ulicznego wywołanego funkcjonowaniem obiektu o pow. sprzedażowej 4000-5000 m kw. a parking ma mieć co najmniej 400-500 miejsc postojowych .Natomiast według niezależnych obliczeń ilość miejsc postojowych dla tego typu i wielkości obiektu szacuje się na 800-1000. Nawet gdyby założyć że faktyczne potrzeby zamkną się na 400-500 miejsc ,następstwem będzie dociążenie ulic Żeromskiego Grunwaldzka nie o 50 poj. /h a co najmniej 180 – do 360 pojazdów na godzinę w szczycie .Co oznacza w praktyce co 10 sekund jeden pojazd więcej, czyli permanentny „korek”. Poza tym nastąpi znaczne zwiększenie hałasu ponieważ część z tych pojazdów będą stanowiły Tiry z dostawą towarów.