UWAGA!

[X]

Komentuj korzystając ze swojego nicka. W tym celu Zaloguj się kontem portElu lub Facebooka
lub zarejestruj konto na portElu.
Anuluj

Moim "ZA" budową kanału przez Mierzeję Wiślaną niech będzie tekst "ulotki" opracowanej przeze mnie w 1998 roku, rozpowszechnianej wśród i przez członków Unii Wolności regionu elbląskiego - gorących zwolenników przekopania Mierzei: Kanał przez Mierzeję Wiślaną. - Od końca lat 60-tych XVI w. Cieśnina Piławska jest jedynym wyjściem z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. - Aby zapewnić sobie wolność żeglugi i uniezależnić się od władz księstwa pruskiego już w II połowie tegoż wieku rozważano możliwość przekopania Mierzei Wiślanej. W tym celu, dele - gowany przez Króla Stefana Batorego, sekretarz królewski Piotr Kłoczewski przeprowadził pomiary zalewu i mierzei. Do realizacji planów jednakże nie doszło z powodu śmierci Króla. - Ciągłe ograniczanie, przez kolejnych jej administratorów, dostępności Cieśniny Piławskiej dla statków polskich oraz bander obcych powodowało, że do koncepcji budowy kanału przez Mie - rzeję kilkakrotnie, mnie lub bardziej oficjalnie, powracano. - Z inicjatywy burmistrzów i wójtów gmin nadzalewowych, temat celowości i konse - kwencji wykopania kanału przez Mierzeję Wiślaną w Skowronkach pojawił się w projekcie ba - dawczym "OPRACOWANIE PODSTAW PROCESU AKTYWIZACJI REGIONU ELBLĄSKIEGO W ASPEKCIE TRANSPORTU MORSKO-RZECZNEGO, REKREACJI I RYBOŁÓWSTWA" , nad którym prace zespół naukowców pod kierunkiem prof. Tadeusza Jednorała ukończył w ` 96r. Wnioski oparte na wynikach badań zespołu i opiniach niezależnych ekspertów różnych dziedzin, w tym i ekologów, są jednoznaczne: NIE MA ŻADNYCH PRZECIWSKAZAŃ ABY WYKOPAĆ KANAŁ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ Potrzebna jest jedynie dobra wola odpowiednich władz i głównych zainteresowanych, tzn. władz samo - rządowych gmin nadzalewowych. Przewiduje się, że budowa kanału trwałaby ok. 2 lat. Inwestorami strategicznymin tego przedsięwzięcia powinny być gminy leżące nad Zalewem. Te z kolei mogą liczyć na wsparcie finansowe ze strony innych podmiotów, jako że zainteresowane budową kanału są różne instytucje, m.in. z Danii, Holandii, Szwecji, Niemiec i USA oraz kilka dużych firm polskich. KORZYŚCI DLA REGIONU ( I NIE TYLKO ) Z REALIZACJI PROJEKTU: * swoboda żeglugi i skrócenie drogi na Bałtyk, a w konsekwencji: - rozwój krajowej i międzynarodowej turystyki / m.in. możliwość wybudo - wania dużego portu jachtowego jako alternatywy na przepełnione przy - stanie żeglarskie trójmiasta /, - rozwój gospodarki morskiej / w tym rybołówstwa morskiego / na terenach nadzalewowych, - nowe miejsca pracy, * zmniejszenie zagrożenia powodziowego terenów depresyjnych, * dzięki lepszej cyrkulacji wody - szybsze oczyszczanie się Zalewu ( środowisko ), co z kolei przyczyni się do poprawy zdrowotności ryb w tym akwenie * praca przy budowie kanału dla wielu bezrobotnych regionu elbląskiego.

Norden