UWAGA!

[X]

Komentuj korzystając ze swojego nicka. W tym celu Zaloguj się kontem portElu lub Facebooka
lub zarejestruj konto na portElu.
Anuluj

A moim zdaniem! Inicjatywa pana Prezydenta, dot. portu morskiego w Elblągu, jest ze wszech miar słuszna, ale nie obejmuje całości problematyki z tym związanej. Jakie korzyści może przynieść port morski i stocznia dla Elbląga, nie będę tu rozpisywał. Kto ma trochę wyobraźni, ten dostrzeże wszystkie walory wynikające z tego tytułu. Obawiam się tylko, że panu Prezydentowi nie wystarczy determinacji i czasu na realizacje tego pomysłu. Jest jeszcze kilka innych, moim zdaniem istotnych, problemów. 1/ Sposób kwalifikacji wód terytorialnych przez nasze Prawo. Prawie wszystkie państwa morskie mają to uregulowane w taki sposób, że są wyznaczone obszary wód śródlądowych, pas wodny wydzielony dla żeglugi przybrzeżnej, ( np. 1,5 mili ) oraz otwarte wody - pełnomorskie. Zaliczenie Zalewu Wiślanego jako wody morskie powoduje, że sparaliżowaniu ulega cała działalność rekreacyjno wypoczynkowa z zakresu sportów wodnych na tym akwenie. Owszem, jest taka możliwość, ale dla jednostek z klasą pływalności pełnomorskiej. (niechby chociaż wody przybrzeżne). Taki fakt, to dla Urzędu Morskiego jest przysłowiową „wodą na młyn”, źródło dochodów. ( niektórzy twierdzą, że różnego typu). UM wydaje dopuszczenia dla jednostek na pływalność pełnomorską, kontroluje wszystko co pływa po Zalewie, sprawdza i kontroluje łodzie rybackie i wszystkie porty nad zalewowe. A po co? Czy to nie sprawa urzędów gmin? 2/ Jest oczywistym, że szlak przepływowy w kierunku morza ulega stałemu zamuleniu. Słusznym wydaje się też, ze locja morska inaczej definiuje jego głębokości, niż np. locja żeglarska. Jest tu założony stopień bezpieczeństwa. I niezależnie, czy port morski powstanie w Elblągu czy też nie, obaj wojewodowie – pomorski i w-m, a może również pan wicepremier Pol skoro chce rozwijać handel z Kaleningradem, powinni spowodować aby go pogłębiono. 3/ Jest też oczywistym, że cieśnina pilawska i swoboda ruchu przepływowego w tym miejscu wymaga miedzy narodowych uregulowań prawnych. ( ten półwysep powinniśmy wykupić ) Przekop mierzei wiślanej jest mało prawdopodobny.

oset